کاربر میهمان ( ورود ) | ثبت‌‌نام میهمان  | راهنما  پنج‌‌شنبه، ۹ فروردین‌‌ماه ۱۴۰۳ | Thursday, March 28, 2024
 
 
سامانه ثبت‌ نام مدیریت آموزشی مربیان شرایط و مدارک آزمون آرشیو درباره ما تماس با ما
 

پنچرگیری لاستیک خودرو

  پنچر شدن، خروج هوای داخل لاستیک‏های خودرو است که ممکن است در اثر وارد شدن میخ یا یک شی تیز داخل تایر، اتفاق بیفتد. لاستیک‌هایی که بافت فولادی دارند مقاومت بیشتری دارند. بیشتر وقت‌ها پنچر شدن موجب کاهش فشار هوای داخل تایرها شده و آنها را از رینگ جدا می‌کند. میانگین عمر لاستیک‌ها معمولا ۹۶ هزار کیلومتر است ولی در برخی شرایط مانند ترمزهای شدید، رانندگی در هوای گرم، رانندگی با سرعت‌های زیاد، باشتاب زیاد شروع به حرکت کردن و رانندگی در راه‌هایی با شرایط بد کمتر می‌شود.  

 پنج‌‌شنبه، ۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۵:۱۰|

پنچر شدن لاستیک خودرو اتفاق خوشایندی نیست اما وقتی پیش می‌آید لازم است بدانیم چطور آن را برطرف کنیم. برای اطلاعات بیشتر در این باره با ما همراه شوید.

پنچر شدن، خروج هوای داخل لاستیک‏های خودرو است که ممکن است در اثر وارد شدن میخ یا یک شی تیز داخل تایر، اتفاق بیفتد. لاستیک‌هایی که بافت فولادی دارند مقاومت بیشتری دارند. بیشتر وقت‌ها پنچر شدن موجب کاهش فشار هوای داخل تایرها شده و آنها را از رینگ جدا می‌کند. میانگین عمر لاستیک‌ها معمولا ۹۶ هزار کیلومتر است ولی در برخی شرایط مانند ترمزهای شدید، رانندگی در هوای گرم، رانندگی با سرعت‌های زیاد، باشتاب زیاد شروع به حرکت کردن و رانندگی در راه‌هایی با شرایط بد کمتر می‌شود.

این نکته را در نظر داشته باشید که جفت تایر های جلو وعقب از نظر سطح آج لاستیک باید شبیه هم باشند اگه یکی از لاستیکهای جلو نو باشه واون یکی کهنه باشه ماشین ممکنه یه طرف بکشه ولاستیک نو رو هم زود فرسوده میکنه پس موقع تعویض لاستیکها دقت کنید که جفت لاستیک جلو وجفت لاستیک عقب شبیه هم باشند

هرگز زمان تعویض تایر را تا موقعی که کاملا ساییده و سطح آنها صاف شده یا رویه آنها ترک خورده باشد به تعویق نیندازید. به‌طور منظم با کنترل فشار هوای داخل لاستیک‌ها، بالانس کردن لاستیک‌ها و میزان کردن فرمان می‌توان عمر لاستیک‌ها را افزایش داده و از پنچر شدن آنها جلوگیری کرد.

طرز تعویض لاستیک خودرو

 اگر خودرو دنده اتوماتیک است، دنده را در حالت پارک قرار دهید و اگر سیستم دنده دستی است، آن را در وضعیت دنده عقب قرار دهید. فلاشرهای عقب را روشن کرده و ترمزدستی را بکشید. مطمئن شوید که همه سرنشینان از خودرو پیاده شده‌اند. سپس پشت خودرو، مثلث خطر یا یک شیء منعکس‌کننده نور قرار دهید؛ به طوری که حداقل از ۴۵ متری دیده شود.

برای آنکه مطمئن شوید که ماشین سر نمی‏خورد و از روی جک خارج نمی‌شود یک تکه آجر، سنگ، چوب یا چوب چرخ به عنوان مانع جلو یا عقب تایر ماشین به صورت مورب قرار دهید. گذاشتن مانع برای جلوگیری از حرکت در سطوح شیب‌دار است. در سطح صاف هم بهتر است اگر چرخ عقب نیاز به تعویض دارد زیر چرخ جلو و اگر چرخ جلو نیاز به تعویض دارد زیر چرخ عقب مانع گذاشته شود.

جک را در محل مناسب که در راهنمای خودرو مشخص شده، زیر ماشین قرار دهید. به آرامی جک بزنید تا ماشین بلند شود. مطمئن شوید که جک به خوبی با ماشین درگیر شده است. جک زدن را تا جایی ادامه دهید که ماشین به اندازه کافی از زمین بلند شود و بتوان پیچ‌های لاستیک را که در تماس با زمین است باز کرد.

اگر رینگ دارای قالپاق است برای دسترسی به پیچ‌ها آن را بردارید. همه پیچ‌ها را شل کنید اما به طور کامل درنیاورید. اگر پیچ‌ها مدت زیادی است که باز نشده‌اند ممکن است باز کردن آنها مشکل باشد. اگر روغن ترمز همراه دارید کمی از آن را روی پیچ‌ها بریزید و چند دقیقه صبر کنید. پیچ‌ها را به صورت متقاطع و دایره‌ای باز کنید.

جک زدن را ادامه دهید تا چرخ به‌طور کامل از روی زمین بلند شود. مهره‌ها را از روی پیچ‌ها باز کنید. لاستیک را به‌طور کامل از محل خود در آورید و در محل امنی قرار دهید که در صورت در رفتن جک آسیبی به ماشین نرسد. سوراخ‌های رینگ زاپاس را در امتداد پیچ‌ها قرار داده و با کمی فشار و به آرامی لاستیک را جا بزنید. پس از جا زدن لاستیک‌ها مهره‌ها را ابتدا با دست ببندید و به صورت یکی در میان و ضربدری با استفاده از آچار سفت کنید.

برای سفت کردن مهره‌ها، اهرم جک را در جهت مخالف پیچانده و خودرو را پایین بیاورید. مطمئن شوید که خودرو به طور کامل روی زمین قرار گرفته است. لاستیک پنچر را در پوشش زاپاس قرار دهید. پس از اتمام کار اشیایی را که برای اطمینان در جلو یا عقب خودرو قرار داده‌ بودید، بردارید.



 

پنچرگیری لاستیك خودرو

دانشنامه | آموزشی

کد محتوا: ۴۹

ارسال: پنج‌‌شنبه، ۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۵:۱۰

به روز شده: پنج‌‌شنبه، ۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۵:۱۴

کلید واژه‌‌ها: پنچر گیری،

نوع: دانشنامه

موضوع: آموزشی

فرستنده: مدیر سایت

منبع: آموزشگاه

پیوند:

بازدید: ۳۳۹۰

زبان: پارسی

(۴ مورد )
 

عنوان

متن

 

برای ورود باید به سایت وارد شده باشید.   در حال حاضر امکان ثبت نظر برای شما وجود ندارد، برای افزودن نظرتان، باید ابتدا به سایت وارد شده‌‌ باشید.

 ورود به سایت   برای ورود به سایت اینجا کلیک کنید.

 ورود به سایت   چنانچه هنور در سایت عضو نشده‌‌اید، اینجا کلیک کنید.
(ثبت نام در سایت تنها ۱ دقیقه طول می‌‌کشد!)

   
نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...


 

نام کاربری

 

رمز عبور

   

آموزشگاه رانندگی فردوسی


ثبت‌‌نام

مدیریت آموزشی

شرایط و مدارک

دانشنامه

آرشیو

درباره ما

تماس با ما


نشانی: تهران، خیابان انقلاب، روبروی خیابان بهار، طبقه ۴، واحد ۱۶

تلفن: ۷۷۶۲۶۳۱۲ (۰۲۱)

پست الکترونیک: info@ferdowsidrive.com

 

© ۱۴۰۳ کلیه حقوق برای آموزشگاه رانندگی فردوسی محفوظ است.

هرگونه کپی برداری از مطالب و محتوای این وب‌‌سایت بدون مجوز کتبی نقض قانون حمایت از تولیدکنندگان محتوای اینترنتی می‌‌باشد و تحت پیگیرد قانونی قرار خواهد گرفت.

طراحی و توسعه: گروه ریزسامانه‌‌های نمادیس| پایگاه آموزش مجازی رانندگی| عضو طرح سامانه مدیریت هوشمند آموزشگاه رانندگی